Erfaringer med gratis gaver på webshop

Oprettet d. under E-handel

Erfaringer med gratis gaver på webshop

Har du lyst til at eksperimentere lidt med gratis gaver på din shop? Det har vi gjort, og vi vil gerne dele lidt af vores erfaringer her.

Vores erfaringer med gratis gaver

Gratis gaver til dine kunder kan være en fantastisk ting at bruge. Hos billigEmballage.dk har vi forsøgt os med gratis gaver i forskellige versioner. Vi har forsøgt med gratis gaver på alle ordrer, u-reklameret. Vi har forsøgt med gratis gaver på ordrer over 1000 kroner, og så har vi kørt en periode med valgfri gratis gaver på alle ordrer. Vi vil gerne dele lidt af vores erfaring omkring dette, men vær opmærksom på at vores shop er en B2B shop. Der er muligvis nok ting der vil forholde sig anderledes på en B2C shop.

Ureklameret gratis gave på alle ordrer

Vores erfaring på denne, er at det giver en masse positive reaktioner fra kunderne, og er formentlig med til at kunderne forbliver mere loyale. Det gode ved denne form for gaver, er at man kan nøjes med en lille pose slik til et par kroner. Det er overraskelsen der udgør effekten.

Reklamerede gaver ved ordre størrelser

Vi forsøgte i en periode at køre med gratis gaver på ordrer over 1000 kroner. Det gav god mening for at fastholde vores lidt større kunder. Men eftersom værdien af vores gaver ikke var ekstremt, så har effekten nok været forholdsvis begrænset. Enkelte af vores kunder undlod ligefrem at medtage gaverne.

Reklamerede gaver med alle ordrer

Dette har givet en mærkbar effekt. Ordre mængden er steget, men det er de små ordrer der er kommet flere af. Vi har hævet konverteringen, og få dermed flere kunder til at gennemføre kurven. Men sammenholdt med hvor meget vi har hævet omsætningen, så er det tydeligt at vi ikke må bruge alt for mange penge på de gratis gaver.

Hvorfor gør vi det så?

Først og fremmest fordi vi gerne vil blive klogere på ehandel. Vi stræber hårdt efter at blive bedre til alle aspekterne af ehandel, lige fra indgående kendskab til SEO, Adwords, online marketing, konvertering m.m. og deraf naturligvis også viden omkring brug af gratis gaver.
Der er også en anden god årsag. Hver gang vi skal tage stilling til en henvendelse fra en kunde, så tænker vi altid "hvordan ville vi håndtere denne hvis det var en god ven". Vores mantra er at alle vores kunder er vores venner, og hvad føltes bedre end at give en gave til vores venner :-)

Noget du bør vide

Vi har oplevet at gaver som kan bruges i virksomheden eller deles mellem medarbejdere, vælges oftere end individuelle gaver. Eksempelvis ser vi ofte at kunderne vælger en plade chokolade, hobbykniv eller sprittusch frem for eksempelvis et smykke eller et ur.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar